Aktualności

2010-01-19 15:48:51

ODSTAWIENIE KOFEINY NIE JEST METODĄ NA ZWALCZENIE SZUMÓW USZNYCH

Bardzo wiele osób odnosi ważnie nieustannego szumu czy dzwonienia w uszach. To zjawisko występuje u sporej grupy społecznej. Szumy uszne odczuwa około 15% naszego społeczeństwa w wieku powyżej 16 roku życia, natomiast nadwrażliwość słuchową obserwuje u siebie co dziesiąty Polak. Badania epidemiologiczne nad występowaniem szumów usznych w różnych regionach Polski różniących się stopniem natężenia hałasu również potwierdzają fakt, że częstość występowania szumów usznych i nadwrażliwości słuchowej rośnie w rejonach bardziej uprzemysłowionych i zurbanizowanych, a więc o większym stopniu natężenia hałasu. Wedle wyników tych badań, częstość występowania szumów usznych w województwie mazowieckim wynosi 23%, w województwie śląskim 21,8%, natomiast w województwie podlaskim – 15,2% badanych.

Pojawiły się opinie, że na to zjawisko negatywnie wpływa nadmiar spożywanej kofeiny. Tymczasem najnowsze badania wykazują, że abstynencja od kofeiny nie łagodzi szumów usznych , a nagłe odstawienie tej substancji może nawet pogorszyć problem.

Wyniki tych pionierskich badań przeprowadzonych przez Centre for Hearing and Balance Studies przy Uniwersytecie w Bristolu zostały opublikowane przez International Journal of Audiology.

Sześćdziesięciu sześciu ochotników, którzy spożywali minimum 150mg kofeiny dziennie, poddano 30-dniowej próbie. W czasie całego miesiąca wybrane osoby otrzymywały kofeinę lub placebo.

Poproszono je także o wypełnianie ankiet mających na celu ustalenie poziomu dolegliwości ich szumów usznych - trzy razy w ciągu całego badania. Dodatkowo każda z osób prowadziła mini-dzienniczek w którym zapisywała wszelkie dolegliwości.

Dr Lindsay St. Claire powiedziała: „85% dorosłych osób na świecie konsumuje kofeinę codziennie, a my chcieliśmy podważyć teorię, że przez to nasilają się objawy szumów. Wielu lekarzy podtrzymuje twierdzenie, że odstawienie kofeiny jest formą leczenia szumów usznych, pomimo że nie mamy nadal wystarczającej wiedzy na ten temat i może to szkodzić pacjentom.”

„Wiele zaleceń dietetyków teoretycznie pomaga zwalczać szumy uszne, jednak nie są one podparte żadnymi rzetelnymi badaniami naukowymi. Konieczne są dalsze prace w tej dziedzinie dla dobra wszystkich chorych.”

źródło: http://www.medicalnewstoday.com/articles/175881.php

Powrót